تبلیغات
وبلاگ نخودی - تغذیه کودکان 2 تا 3 ساله
رَبِّ هَبْ لی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاءِ/ آل عمران،آیه38
وبلاگ نخودی
پنجشنبه 17 مرداد 1392 :: نویسنده : مامان لیلا


تا زمانی که کودک شما به دومین سالگرد تولد خود برسد، قاعدتاً در غذاهای اصلی خانواده همراه شده است و کماکان دامنه‌ی ذائقه‌ی او در حال گسترش است. این مرحله‌ی سنی برای تشویق او به داشتن علاقه‌ی فعال به غذا عالی است. برای این کار مثلاً می‌توانید به او اجازه دهید در کارهای ساده و سرگرم کننده ی آشپزی به شما کمک نماید و یا در انتخاب غذا برای جشن تولد او از خودش نظر بخواهید.

کودکان در این مرحله ی سنی اغلب بسیار به غذای خود توجه دارند، مخصوصاً وقتی غذا جلوه و رنگ و روی میهمانی را داشته باشد. شگفت آور است که یک دسته کودک 2 تا 3 ساله چقدر آرام دور میزی که پر از خوردنی‌های رنگارنگ باشد می‌نشینند. بعضی کودکان نیز دم دمی مزاج‌اند و هر غذایی را نمی‌خورند. کودک شما هر نوع عادات غذایی که داشته باشد، وقت زیادی را با شما در آشپزخانه می‌گذراند و از همراه بودن با شما در فعالیت‌های آشپزی لذت می‌برد.

تغذیه مناسب برای یک روز پر فعالیت

کودکان دو و سه ساله بسیار فعال‌اند و اغلب لاغر و باریک اندام به نظر می‌رسند. کودک شما هنوز نیاز به غذا خوردن به مقدار کم اما در تعداد وعده‌های زیاد دارد تا پاسخگوی نیاز بالای او به انرژی باشد و حتی شاید گاهی نیاز به تأمین سریع انرژی داشته باشد تا دچار خستگی یا بدخلقی نشود. قند و کربوهیدرات حاصل از منابع تصفیه شده (مانند نوشابه‌های گازدار یا کیک شکلاتی) به سرعت به گلوکز تجزیه می‌شود و به صورت محرکی فوری عمل می‌کند، اما میوه و یا آب میوه منبع انرژی سالم‌تری است که ضمناً تأثیر فوری نیز دارد. غذاهای حاوی کربوهیدارت تصفیه نشده، مثل نان سبوس دار، سیب زمینی، یا شیرینی خانگی دیرتر به گلوکز تجزیه می‌شوند و در نتیجه منبع انرژی پایدارتری هستند.

نشاندن کودک بر سر غذا

در 2 سالگی کودکتان می‌تواند با شما بر سر غذا بنشیند و تا حد زیادی همان چیزهایی را می‌خورد که بقیه‌ی اعضای خانواده می‌خورند هر چند شاید در اوقات دیگر، مهم است که حتی اگر کودک قبل از بقیه‌ی اعضای خانواده شام می‌خورد هنگام غذا خوردن در کنار او باشید. تنها گذاشتن او بر سر غذا، حتی اگر در همان اتاق باشید، حتماً منجر به دردسر خواهد شد زیرا او خواهد جنگید تا توجه شما را جلب کند. سعی کنید او را تشویق کنید از غذا لذت ببرد. تا جای ممکن او را بر سر ناهار یا شام کنار خود بنشانید.

لازم نیست همیشه غذاهای جالب درست کنید، اما حتماً فکر کنید که چطور می شود همان غذاهای روزمره را بدون زحمت زیاد برای کودک جالب تر کرد. فقط با چند لحظه وقت، می توان یک بشقاب غذاهای ساده را از نظر شکل و رنگ برای کودک جالب کرد مثلاً چیدن میوه‌ی تازه در بشقاب کودک لبخند بر لبان او می نشاند و علاقه‌ی او را بر می‌انگیزد.

چند نکته:

  • همیشه ذخیره‌ای از غذاهای مغذی که آماده کردن آن‌ها ساده باشد برای رساند انرژی به کودک داشته باشید.
  • وقتی کودک اظهار گرسنگی کرد او را خیلی منتظر نگه ندارید. او هنوز قادر به شکیبایی نیست و احتمالاً بدخلقی خواهد کرد.
  • از وقتی که کودکتان خردسال است او را به غذاهای کم قند عادت دهید.
  • اگر کودک شما نسبت به بشقاب و قاشق مخصوص خودش احساس تعلق خاطر دارد به این احساس او احترام بگذارید و اجازه دهید از همان‌ها استفاده کند.
  • کودکتان را در آماده کردن غذاهای ساده دخالت دهید تا علاقه‌ی او به غذا و لذت بردن او از غذا را تشویق کنید.


مأخذ: تغذیه و آشپزی برای همه کودکان/ تألیف: آنابل کارمل





نوع مطلب : تغذیه کودک، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ


وبلاگ نخودی دفتر خاطراتیست برای عرفان کوچولو، به امید آنکه سالها بعد دلبندم بخواند آنچه را که بر خودش گذشته و در دل ما بوده است.

مدیر وبلاگ : عرفان کوچولو
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :